Modernity, War and the Absurd of History


Main Article Content

Santiago Andrés Carassale Real


The purpose of this work is to which we will reconstruct the research and reflections that Reinhart Koselleck developed in this regard from aesthetic memory, conceptual history, to history and its temporalities. For this historian, politically motivated wars constituted the fundamental axis for the foundation of the historical consciousness of modernity. The systematic and massive death of the civilian population in World War II marked a limit to the foundation of this historical sense of wars, exposing the absurd background of history. To understand this limit of history, it is essential to recover the iconic expressions in the various monuments that have been created in memory of those killed by wars and the holocaust. This experience of the absurd has its parallel in the way history is understood.
Modernity, history, war memorials, concepts, absurd

Huyssen, Andreas. En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

Koselleck, Reinhart. “Histórica y Hermenéutica”. En R Reinhart Koselleck y Hans-Georg Gadamer, Historia y Hermenéutica, ed. Faustino Oncina, Barcelona: Paidós, 1997.

Koselleck, Reinhart. “Daumier and Death”. En The Practice of Conceptual History. Timing History, Spacing Concepts, 265-284. Traducido por Todd Samuel Presner et al. Redwood City: Stanford University Press, 2002.

Koselleck, Reinhart. “Kriegerdenkmale als Identiätsstifungen der Überlebenden”. En Odo Marquard y Karlheinz Stierle (eds.), Identität, 255-276. Munich: Fink Verlag, 1979.

Koselleck, Reinhart. historia/Historia. Traducción e introducción Antonio Gómez Ramos. Madrid: Trotta, 2004.

Koselleck, Reinhart. “Introducción al Diccionario histórico de conceptos político-sociales básico en la lengua alemana”. Revista Anthropos, núm. 223 (abril-junio, 2009): 92-105.

Koselleck, Reinhart. “Von Sinn und Unsinn der Geschichte”. En Von Sinn und Unsinn der Geschichte, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2010 [Traducido al español: Reinhart Koselleck, “Del sentido y el sinsentido de la historia”. En Esbozos teóricos. ¿Sigue teniendo utilidad la historia? Madrid: Escolar y Mayo Editores, 2015.

Koselleck, Reinhart. “Monumentos a los caídos como lugares de fundación de las identidades de los sobrevivientes”. En Modernidad, culto a la muerte y memoria nacional, 285-326. Ed. Faustino Oncina. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2011.

Löwith, Karl. De Hegel a Nietzsche. La quiebra revolucionaria del pensamiento en el siglo XIX. Marx y Kierkegaard. Buenos Aires: Sudamericana, 1974.

Löwith, Karl. Mi vida en Alemania, antes y después de 1933. Un testimonio. Madrid: Visor, 1992.

McCarthy, Thomas. “Teoría Crítica y Teología Política: los postulados de la razón comunicativa”. En Ideales e Ilusiones. Reconstrucción y deconstrucción en la teoría crítica contemporánea, 213-228. Madrid: Tecnos, 1992.

Oncina Coves, Faustino. “Koselleck y el giro iconológico de la historia conceptual”. Revista Anthropos, núm. 223 (abril-junio 2009): 71-81.

Oncina Coves, Faustino. “Memory, Iconolgy and Modernity: A Challenge for Conceptual History”. En Sebastián Fernández (ed.), Political Concepts and Time. New Approaches to Conceptual History, Santander: McGraw Hill/Cantabria University Press, 2011.

Rabotnikof, Nora. “Memorias intangibles”. En María Inés Mudrovcic y Nora Rabotnikof (ed.), En busca del pasado perdido. Temporalidad, memoria e historia, 182-204. México: UNAM/Siglo XXI, 2013.

Young, James E. The Texture of Memory. Holocaust, Memorials and Meaning. New Haven y Londres: Yale University Press, 1993.

Article Details

Carassale Real, S. A. (2022). Modernity, War and the Absurd of History. EN-CLAVES DEL PENSAMIENTO, (31), e448. https://doi.org/10.46530/ecdp.v0i31.448

Articles

Santiago Andrés Carassale Real, FLACSO-MEXICO

 Profesor de Teoría Social Contemporánea, Co-coordinador del Seminario de Tesis: Sociología e Historia Cultural (FLACSO-México).  Dirige el Programa de Acción de Línea: Sociología en la Frontera, el cuál tiene como objetivo desarrollar un espacio de intercambio y producción de saberes que buscan abrir y enriquecer los límites disciplinarios: sociología, sociología histórica e historia conceptual; sociología cultural, retórica y crítica literaria; globalidad/poscolonialidad. 

 Publicaciones relevantes:  La experiencia como hecho social.  Ensayos de sociología cultural. Coordinado con Liliana Martínez. FLACSO-México, 2016.  “El Romanticismo y las fronteras de la transculturación” en Cuadernos Americanos, Nº 158, CELA/UNAM, 2016, México.  “Romanticismo y conciencia histórica: la segunda independencia de México”, Signos Literarios, enero-junio 2017, México. "La risa como arma política: Don Simplicio y la gráfica satírica en México en el siglo XIX", en Arteaga, Nelson y Tognato, Carlo: Sociedad, cultura y esfera civil: una agenda de la Sociología Cultural. FLACSO-México, 2019.