Diversities: Photoetnography, Coeducation and Moral Vulnerability


Main Article Content

Francisco Javier Frutos Esteban
Carmen López-San Segundo
Marta Cerezo Prieto
Estrella Montes López


How to address moral vulnerability on the basis of effective-sexual orientation or gender identity in the context of higher education? Di(ver)sidades faces this challenge as a coeducational action integrated into the experience of responsible research and innovation FotoC3: citizenship, creativity and care and, it has been renewed annually since the 2013/14 academic year. This action combines the use of collaborative photography, teaching innovation, ethnographic inquiry, cultural creation, and heritage education and is supported by three methodological practices of participatory action-research: Photovoice, the Project Based Learning and the Service-Learning. Also, it promotes the continual improvement of its management processes, adopting the ISO 9000:2015 standard. All these to be inserted into the socio-educational context of the University of Salamanca. Currently, Di(ver)sidades obtains results in three specific dimensions: the implementation of good practices in teaching innovation and social responsibility; the creation and dissemination of collective cultural content, and the development of the “Di(ver)sidades Collection” as part of the Network of Scientific Collections of the University of Salamanca. 
photoethnography, coeducation, moral vulnerability, gender identity, affective-sexual orientation, higher education

Carlson, Elizabeth, Joan Engebretson y Robert M. Chamberlain. “Photovoice as a Social Process of Critical Consciousness”. Qualitative health research 16, núm. 6 (2006): 836-852.

Cerezo, Marta, Francisco Javier Frutos-Esteban y Carmen López San Segundo. “Fotoidenti(e)dades: investigación-acción participativa, mediación cultural y educación”. Tecnologías y cultura digital socialmente responsables e innovadoras, 299-310. Gijón: Ediciones Trea, 2019.

Declaración de Pekín. “Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la mujer”. 1995. http://www. un. org/womenwatch/daw/beijing/pdf/Beijing% 20full% 20report% 20S.pdf.

Escobar, Modesto, y Carlos Tejero. “El análisis reticular de coincidencias”. Empiria: Revista de Metodología de Ciencias Sociales 39 (2018): 103-128.

Estela, Carmen. “Coeducación conceptualizada desde la perspectiva de la diversidad de género, étnico-racial, de clase, lengua y orientación sexual para América Latina. Contribución a la descolonización y despatriarcalización de la educación”. Atlánticas – Revista Internacional de Estudios Feministas 2, (2017): 117-133.

Frutos-Esteban, Francisco Javier, Kerman Calvo Borobia y Beatriz González de Garay. “Proyecto Orla 2.0. La construcción de la identidad a través del retrato fotográfico”. La mirada mecánica: 17 ensayos sobre imagen fotográfica. Madrid: Fragua, 2016.

Frutos-Esteban, Francisco Javier, y Carmen López-San Segundo. “FotoC3: ciudadanía, creatividad y cuidado”. Buenas Prácticas en Calidad de la Universidad de Salamanca, 47-48. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2020.

Honneth, Axel. “Recognition and Moral Obligation”. Social Research 64 (1997), 28.

Laroche, Gilles. “Responsible Research and Innovation from an EU Commission’s Perspective”. Franco-British Workshop on Responsible Innovation. From Concepts to Practice, 2011. https://www.dailymotion.com/video/xj5m5y.

López-San Segundo, Carmen y Francisco Javier Frutos-Esteban. “Sendas_Fotovoz en Gomecello: identi(e)dad y fotografía participativa”. Edad e identidad en Castilla y León, 197-220. Salamanca: Diputación de Salamanca, 2018.

Puig, Josep M. Aprendizaje servicio (APS). Educación y compromiso cívico. Barcelona, Graó, 2009.

Ramos, Mar. “El método del proyecto en los estudios de grado en Comunicación Audiovisual el Festival de Cortos AdN como ejemplo aglutinador de competencias”. Historia y Comunicación Social 19 (2014): 779-790.

Romero-Frías, Esteban y Nicolás Robinson-García. “Laboratorios sociales en Universidades: Innovación e impacto en Medialab UGR”. Comunicar 25, núm. 51 (2017), 29-38.

Sanches, Mario Antônio, Mariel Mannes y Thiago Rocha da Cunha. “Vulnerabilidad moral: lectura de las exclusiones en el contexto de la bioética”. Revista Bioética, 26 (2018), 39-46.

Simpson, Andrew. “Museums and Collections, Epistemic Convergence and Higher Education”. Humanities and Higher Education: Synergies Between Science, Technology and Humanities, 209-215. Barcelona: Global University Network for Innovation, 2019.

Wang, Caroline, y Mary Ann Burris. “Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment”. Health Education & Behavior 24, núm. 3 (1997): 369-387.

Article Details

Frutos Esteban, F. J., López-San Segundo, C., Cerezo Prieto, M., & Montes López, E. (2022). Diversities: Photoetnography, Coeducation and Moral Vulnerability. EN-CLAVES DEL PENSAMIENTO, (31), e505. https://doi.org/10.46530/ecdp.v0i31.505

Dossier